Search This Blog

Monday, March 22, 2010

LAPISAN OSI

Firman Allah :
“Dialah yang menjalankan kamu di darat dan di laut (dengan diberi kemudahan menggunakan berbagai jenis kenderaan); sehingga apabila kamu berada di dalam bahtera dan bahtera itu pula bergerak laju membawa penumpang-penumpangnya dengan tiupan angin yang baik dan mereka pun bersukacita dengannya; tiba-tiba datanglah kepadanya angin ribut yang kencang dan mereka pula didatangi ombak menimpa dari segala penjuru, serta mereka percaya bahawa mereka diliputi oleh bahaya; pada saat itu mereka semua berdoa kepada Allah dengan mengikhlaskan kepercayaan mereka kepadaNya semata-mata (sambil merayu dengan berkata): Demi sesungguhnya! jika Engkau (Ya Allah) selamatkan kami dari bahaya ini, kami tetap menjadi orang-orang yang bersyukur” (Surah Yunus – 22)

LAPISAN OSI
Apakah dia model OSI?
OSI membawa makna Open System Interconnection yang direka oleh sebuah badan International Standards Organisations (ISO) pada tahun 1984 . Sebab direka OSI Model ini antaranya adalah bagi memudahkan pemahaman proses networking dan integrasi antara produk networking daripada vendor yang berlainan dapat digunakan tanpa sebarang masalah. Secara ringkasnya OSI model OSI ini menerangkan bagaimana informasi dari sebuah aplikasi perisian dari satu komputer bergerak/berlayar melalui medium rangkaian ke perisian aplikasi komputer yang lain. Senarai 7 Lapisan OSI Senarai 7 lapisan OSI itu adalah seperti berikut :-
Physical - Data Link – Network - Transport - Session - Presentation - Application
(Please Do NotThrow Sausage Pizza Away)
All People Seem To Need Data Processing
Application Presentation Session Transport Network Data Link Physical

Penjelasan 7 Lapisan OSI

Lapisan 1 :Fizikal
Lapisan fizikal adalah lapisan pertama menjelaskan sambungan fizikal seperti elektrikal,optikal dan infrared. Contohnya lapisan ini menyediakan mekanisma untuk menukarkan (encode dan decode) signal kepada kod binari 1 dan 0 pada media fizikal. Selalunya apabila kita berbincang lapisan fizikal ini kita akan rujuk tentang sambungan fizikal rangkaian komputer seperti peralatan sambungan kabling seperti RJ45,V.35 dan lain-lain. Secara teknikalnya mereka bekerja mengikut spesifikasi teknikal tersendiri seperti jenis pin,bentuk connector dan juga signalling yang digunakan. Antara piawaian yang berada di lapisan ini adalah EIA/TIA-232, V.35,EIA/TIA- 449, V.24,RJ45, Ethernet, 802.3,802.5, FDDI, NRZI,NRZ, B8ZS.
Contoh peralatan yang berada di lapisan ini adalah hub. Hub tidak mempedulikan tentang addressing, data dan sebagainya tetapi hanya nampak signal elektrikal dan berfungsi menguatkan signal tersebut dan menghantar semula.

Lapisan 2: Pautan Data
Lapisan Pautan data dipecahkan kepada dua sub-lapisan iaitu MAC address dan Logical
Link Control(LLC).
LLC
IEEE 802.2 (Logical Link Control)
MAC
48 bit address
LLC (Logical Link Control) menemukan (established) dan (mengawal) mantains sambungan antara si penghantar dan penerima apabila data melalui fizikal medium rangkaian. LLC menyokong penggunaan servis connection oriented dan conectionless oleh protokol lain. MAC (Media Access Control) menguruskan akses bagi protokol lain kepada medium fizikal rangkaian. Piawai IEEE mentakrifkan piawai kepada MAC address supaya setiap peralatan rangkaian dapat dibezakan secara unik pada lapisan pautan data ini. MAC address juga kadang-kadang dipanggil NIC address, hardware address, Ethernet Address atau Token Ring Address. Bagi pengguna Windows anda boleh gunakan command DOS- winipcfg dan kemudian klik pada More Info >> dan lihat pada Adapter Address. Router (yang bekerja di lapisan network) hanya menjalankan tugasnya menunjukkan network mana packet dihantar berdasarkan informasi IP address. Tetapi untuk mengetahui host mana packet perlu dihantar, lapisan sambung data inilah yang memainkan peranan mencari komputer destinasi berdasarkan hardware address. PDU pada lapisan ini dipanggil kerangka (frame). Contoh protokol pada lapisan pautan data ini adalah 802.3 and 802.2,IEEE 802.3/802.2,HDLC, Frame Relay,PPP, FDDI, ATM, IEEE 802.5/ 802.2.Contoh peralatan yang bekerja di lapisan ini adalah seperti switches dan bridges. Dalam satu switch ada banyak port yang disambungkan kepada beberapa host (komputer contohnya) . Switches/bridges menggunakan maklumat berdasarkan MAC address host yang disambungkan kepadanya itu dan dan membina sebuah table maklumat tentang kesemua 3 host tersebut. Jika ada data sampai, switch akan menggunakan maklumat dari table tersebut seterusnya menghantarkan ke destinasi.

Lapisan 3: Rangkaian
Lapisan ke 3 ini menguruskan penghantaran packet "end to end" berdasarkan "logical addressing" seperti IP. Ia juga lapisan di mana penghalaan (routing) berlaku dengan meng"segmen"kan network berdasarkan logikal addressing tersebut . Lapisan ini juga bertanggungjawab memecahkan packet kepada fragmen yang lebih kecil sebelum dihantar ke lapisan seterusnya mengikut kemampuan media berdasarkan nilai MTU -maximum transmission unit.Contohnya ahli pada lapisan ini adalah IP, IPX, AppleTalk DDP. Contoh peralatan yang bertugas di lapisan ini adalah router. Ada juga switch yang dipanggil Layer 3 Switch yang juga berupaya menjalankan kerja-kerja routing.

Lapisan 4: Lapisan Pengangkutan
Lapisan ini bertugas memastikan packet dihantar dengan betul . Contohnya TCP yang dikategorikan sebagai protokol "connection oriented" akan memastikan packet sampai ke destinasi dan mungkin dalam susunan yang betul. Jika ada packet yang hilang ia akan dihantar semula. Berbanding dengan UDP (dipanggil connectionless) packet dihantar dengan cara "best effort" basis tanpa perlu dihantar semula. Contoh ahli pada lapisan ini adalah TCP,UDP dan SPX. PDU pada lapisan ini dipanggil segmen.

Lapisan 5: Lapisan Sidang
Lapisan ini bertugas untuk mentakrifkan bila untuk memulakan,menamatkan dan juga mengawal perhubungan komunikasi yang dipanggil "session". Ini termasuklah kawalan dan pengurusan perhubungan komunikasi dua hala supaya aplikasi tahu sama ada ia telah sempurna atau belum .
Contoh ahli dalam lapisan ini adalah RPC, SQL, NFS,NetBios names,AppleTalk ASP, DECnet dan SCP.
Lapisan 6: Lapisan Persembahan
Lapisan ini bertugas untuk menterjemahkan format data contohnya JPEG, GIF dan sebagainya.
Encryption, decryption, compression dan decompression juga berlaku di lapisan ini. Secara amnya semua kerja-kerja terjemahan dilakukan pada lapisan ini. Contoh ahli pada lapisan ini adalah JPEG, ASCII, EBCDIC,TIFF, GIF, PICT,encryption, MPEG dan MIDI 4

Lapisan 7: Lapisan Penggunaan
Seperti namanya lapisan ini melibatkan aplikasi seperti telnet dan http. Ia adalah lapisan tertinggi dan bergantung kepada lapisan-lapisan dibawahnya supaya data dapat sampai dari sumber ke destinasinya. Ia adalah medium hubungan antara user dan komputer.
TROUBLESHOOTING ETHERNET
Saya senaraikan antara error yang menyebabkan rangkaian Ethernet memberikan masalah :-
1) CRC (Cyclic Redundancy Check) atau FCS (Frame Check Sequence) error.
Setiap frame yang dihantar oleh ethernet akan disertakan pada hujungnya 32 bit CRC. Dan jika penerima frame tersebut mengesan "error" . Lihat gambarajah di bawah berdasarkan Ethernet IEEE 802.3. Preamble 56 bit SFD 8it Destination (destinasi) Address 48bit Source (Punca) Address 48 bits Length atau Type16 bits Data 46 hingga 1500bytes FCS 32bits . Secara teorinya nilai FCS bergantung kepada pengiraan polynomial berdasarkan bit-bit terdahulu iaitu destination address,source,type dan data. Dari nilai tersebut jumlah nilai FCS dihasilkan dan penerima frame akan mengira semula nilai tersebut sekali lagi dan membandingkan dengan nilai FCS yang diterima. Jika jumlah tersebut berlainan maka bermakna frame tersebut telah rosak dan tidak boleh digunakan. Error jenis ini sepatutnya jarang berlaku tetapi kemungkinan berlakunya mungkin berpunca dari masalah sambungan kabel , sambungan connector yang tidak sempurna dan juga interface (mungkin NIC, mungkin port ) yang tidak baik. Jika masalah ini berlaku mungkin apa yang boleh dibuat adalah menggunakan cable tester untuk melihat sama ada nilai sambungan connector atau kabel menurut spesifikasi.

2) Alignment errors.
Berpunca dari pengiraan frame yang tidak mempunyai jumlah octet dalam bentuk integer dan mempunyai nilai FCS yang rosak. Mungkin disebabkan oleh transmitter yang rosak atau masalah kabel.

3) Runts atau Fragments
Runts dalam Bahasa Malaysia membawa maksud kecil,lemah dan tidak penting. Di sini membawa erti frame yang saiznya kurang dari 64 bytes dan selalunya mempunyai nilai FCS yang tidak valid. Perkara ini adalah normal kerana berlakunya collision.

4) Jabbers –
Jabber adalah frame yang saiznya lebih dari standard 1518 bytes dan mempunyai FCS error. Mungkin berpunca dari interface yang tidak elok.

5) Collisions –
ini bukanlah error malah perkara normal bagi Ethernet (sila rujuk cara Ethernet berfungsi) tetapi collisions yang tinggi boleh menyebabkan masalah pada segmen. Satu masalah yang pernah saya jumpa disebabkan oleh collision adalah disebabkan oleh duplex setting yang tidak betul contohnya NIC A menggunakan Full Duplex tetapi NIC B menggunakan half duplex. Juga berlaku disebabkan oleh spesifikasi vendor yang berlainan terutamanya apabila auto negotiation digunakan. Cara penyelesaian ialah menggunakan cara manual (force bukan auto negotiate) pada kedua belah pihak (NIC/port) di"set"kan duplex dan speed yang sama. Anda mungkin mendapatkan symptom-symptom di atas melalui sniffer atau pun dari statistik dan log yang dihasilkan oleh SNMP dan RMON .

No comments:

Post a Comment